بسته خبری رسانه پندار پدیا
رویاپردازی برای صلح ادیان در برلین
برلین، پایتخت آلمان، شاهد برگزاری «کنفرانس جهانی صلح» با هدف هماهنگی تلاشهای نمایندگان ادیان مختلف اعم از مسیحیت، اسلام، یهودیت، هندو، بودایی و غیره به منظور توقف جنگ و برقراری صلح در سراسر جهان است.
از ۱۰ تا ۱۲ سپتامبر، برلین، پایتخت آلمان، صحنه گفتگوهای مذهبی جهانی است. سی و هفتمین کنفرانس بینالمللی صلح زیر نظر جامعه کاتولیک Sant’Egidio که مقر آن در رم است، با شعار «جرأت ایجاد صلح» در برلین برگزار میشود.
سزار زوکونی، دبیرکل جامعه سنت اگیدیو، در مصاحبه با دویچه وله گفت که این نشست فرصتی عالی برای گفتگو و تفاهم خواهد بود. امروز بیش از هر زمان دیگری به گفتگو، یادگیری از دیگران و درک تفاوتها نیاز داریم. به گفته زوکونی «این چالش بزرگ زمان ماست؛ چگونه میتوانیم با وجود اختلافاتمان با هم زندگی کنیم؟ چگونه میتوانیم گفتگو را ترویج کنیم؟ چگونه میتوانیم جرأت کنیم که صلح را قویتر کنیم وقتی زبان جنگ غالب است؟»
جنگهای خشونتآمیز
جنگها امروز در نقاطی از جهان در جریان است: از طرفی اوکراین و روسیه، از طرفی سوریه که نزدیک به ۱۲ سال است از بلای درگیری رنج میبرد و و از طرفی هم آفریقا. به گفته دبیرکل جامعه کاتولیک سنت اگیدیو، «همهگیری کرونا به دنیا نشان داده است که مردم بیش از آنچه فکر میکردند با یکدیگر مرتبط هستند و همه در یک کشتی در مواجهه با بیماریها و بلایا به سر میبرند، بنابراین باید با هم برای برقراری صلح همکاری کنیم.»
بسیاری از روحانیون مسلمان، خاخامهای یهودی، اسقفها و پاتریارکها از فرقههای مختلف مسیحی در این کنفرانس شرکت میکنند. علاوه بر این، نمایندگان هندو و بودیسم نیز شرکت میکنند. گفتنی است آلمان در گذشته میزبان کنفرانس صلح مشابهی در سال ۲۰۱۷ در شهرهای مونستر و اوسنابروک بوده است.
فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان و عمر المختار سیسکو امبالو، رئیس جمهوری گینه بیسائو، مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه هستند. در این کنفرانس نمایندگان برجسته مذهبی سخنرانی خواهند کرد. با این حال، این کنفرانس همچنین شاهد رویدادهای قابل توجهی مانند مشارکت افغانستان خواهد بود که در آن زهرا سرابی به عنوان شاهدی معاصر از وضعیت فعلی حاکم بر کشورش سخنرانی خواهد کرد. علاوه بر شرکتکنندگان و فعالان حقوق بشر از مکزیک و اوکراین، یک قاضی از ساحل عاج نیز برای صحبت در مورد وضعیت آنجا حضور خواهد داشت.
احمد الطیب، شیخ الازهر، در سخنرانی افتتاحیه نشست بینالمللی صلح در آلمان گفت: حوادث اخیر بر همگان روشن ساخت که متأسفانه با وضعیت بیسابقهای مواجه هستیم که در آن نفرت از ادیان و هتک حرمت مقدسات آنها به اوج خود رسیده است. به گفته وی سوزاندن قرآن در برخی از کشورهای غربی، عملی بود که در نگاه نخست ناشی از عمل فردی منحرف و یا بیمار انگاشته میشد اما تعجب هنگامی بیشتر میشود که این اقدام از سوی برخی از دولتهای غربی به بهانه آزادی بیان مورد حمایت قرار میگیرد. این امر به صراحت تحقیر عقل و ذهن انسان است چرا که بشر به شکلی قاطع میان آزادی بیان و آزادی هرجومرج و حمله به دیگران و مقدسات آنها تمایز قائل است.
میانجیگری در درگیریها و پیگیری صلح، هسته اصلی کار سازمان Sant’Egidio است که توسط آندره آ ریکاردی ایتالیایی در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد. حدود ۶۰۰۰۰ نفر از بیش از هفتاد کشور عضو این سازمان هستند. این سازمان خود را به عنوان یک جنبش صلح کاتولیک تعریف میکند که هدف آن میانجیگری سیاسی حتی در سختترین درگیریها است. در سال ۲۰۰۹، بنیانگذار ریکاردی جایزه بینالمللی شارلمانی را که توسط شهر آخن آلمان اعطا میشود، دریافت کرد.
کریدورهای بشردوستانه برای آوارگان جنگی
بزرگترین موفقیت این سازمان توافقنامه صلح در موزامبیک در سال ۱۹۹۲ بود که در مقر جنبش در رم به امضا رسید. بازیگران Sant’Egidio همچنین به عنوان میانجی در سایر درگیریها در آفریقا عمل میکنند. این سازمان همچنین با هماهنگی مقامات ایتالیایی و فرانسوی، هزاران نفر را که اکثراً خانوادههای سوری دارای فرزند بودند، از اردوگاههای پناهندگان در خاورمیانه به دو کشور آورده و به ادغام آنها کمک کرده است.
ابتکار برگزاری «کنفرانس صلح بینالمللی» از سوی پاپ ژان پل دوم بود که از نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف جهان در سال ۱۹۸۶ در شهر آسیزی ایتالیا دعوت کرد.
زوکونی با تأکید بر «مسئولیتی» که نمایندگان ادیان باید بر عهده بگیرند، میگوید: «مذاهب میتوانند منبع درگیری باشند، اما در ریشهشان پیام صلح را به همراه دارند». زوکونی معتقد است که جلسات و ارتباطات طولانی مدت انگیزهای برای ادیان برای تلاش در جهت ایجاد صلح و خروج از خود محوری است. این موضوع مسئولیت پذیری بیشتر با یکدیگر در مواجهه با جنگهای جهان است.
منافع رسمی و مردمی
به نظر میرسد این کنفرانس مورد توجه اولاف شولتس صدراعظم آلمان است که قصد دارد پس از بازگشت از اجلاس G-20 در هند در یکی از فعالیتهای آن شرکت کند. این کنفرانس همچنین برخی از مدارس برلین را در فعالیتهای خود مشارکت خواهد داد. برگزارکنندگان این رویداد همچنین مشتاق شنیدن نقطه نظرات ساکنان پایتخت آلمان هستند.
در هر صورت، جلسات کنفرانس با نشست نمایندگان بسیاری از مذاهب در مقابل دروازه تاریخی براندنبورگ، جایی که دیوار زمانی به عنوان نماد تقسیم سیاسی از آن عبور میکرد، به پایان میرسد. کسانی که در آنجا جمع شدهاند همبستگی خود را نشان خواهند داد و برای از بین بردن هر گونه خشونت متحد خواهند شد.
جزئیاتی از پلمب ۱۲ کانون آموزش بهائیت در بابل
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه: در این اماکن سند ۲۰۳۰ هم اجرا میشد. ۲ نفر از سرشناسان فرقۀ بهائیت دستگیر شدند.
لینک سخنان ستایشی را از اینجا ببینید
ناامیدی کلیسای محافظهکار ایالاتمتحده از پاپ بعدی
پاپ فرانسیس پنجم آگوست در جریان نشستی در پرتغال، شدیدا به آنچه عقب ماندگی و نگرش ارتجاعی برخی از کلیسای کاتولیک ایالات متحده خواند حمله کرد.
فرانسیس از زمان تصدی سمت پاپ در سال 2013، لحن مترقی تری نسبت به دو سلف بلافصل خود، پاپ بندیکت شانزدهم و ژان پل دوم داشته است. او با شور و اشتیاق در مورد محیط زیست صحبت کرده و از کاتولیک ها خواسته است که به مبارزه علیه تغییرات آب و هوایی بپیوندند. فرانسیس گسترش گرسنگی در جهانی را با «منطق سرد بازار آزاد» مرتبط دانسته است.
در مورد مسائل اجتماعی، فرانسیس همچنان به اتخاذ مواضع محافظهکارانه اجتماعی مانند گناه خواندن همجنسبازی ادامه داده است، اما علیه جرمانگاری آن صحبت کرده و در مصاحبهای با آسوشیتدپرس در ژانویه خواستار درک بیشتر همجنسگرایان شد.
چنین اظهاراتی باعث واکنش شدید عناصر درون کلیسای آمریکا مانند اسقف جوزف استریکلند در تگزاس شده است. در ماه مه، او پاپ را به تضعیف منبع ایمان مومنان متهم کرد. او قبلاً در ویدیویی پاپ را «دلقک شیطان صفت» خوانده بود. پس از آنکه اسقف اعظم کارلو ماریا ویگانو در سال 2018 نامه ای را منتشر کرد که فرانسیس را به پوشش لابی همجنسگرایان متهم کرد و از او خواست استعفا دهد، دهها اسقف آمریکایی تصمیم گرفتند از پاپ دفاع نکنند.
دیوید گیبسون، مدیر مرکز دین و فرهنگ در دانشگاه فوردهام نیویورک، در مطلبی برای واشنگتن پست، استدلال کرد که محافظهکاران آمریکایی نمیتوانند تنها منتظر فرانسیس باشند و انتظار داشته باشند که پاپ بعدی متمایل به بازگشت به جریان راست در رم باشد.
وی افزود: فرانسیس اکنون بیش از 70 درصد از مجمع کاردینال ها را که جانشین او را انتخاب می کنند معرفی کرده است.
گیبسون گفت: مرکز ثقل کاتولیک اکنون در نیمکره جنوبی است و کلیسای ایالات متحده تنها 5 درصد از اعضای آن را تشکیل می دهد.
میشل دیلون، جامعه شناس دانشگاه نیوهمپشایر و متخصص در مذهب کاتولیک موافق است که فرانسیس تعداد زیادی از کاردینال ها را منصوب کرده که حساسیت های کلی او برای تضمین یک جامعه فراگیرتر را تایید می کنند.
او گفت: با این حال پیشینه فکری پاپ آینده نمی تواند دقیقا مشخص کند که او در مسند پاپی چگونه رفتار خواهد کرد. پاپ بندیکت نمونه خوبی برای این موضوع است. اوبه مدت 25 سال قبل از پاپ شدن، به دلیل تاکید شدیدش بر آموزه های کلیسا در مورد مسائل جنسی (جلوگیری از بارداری، ازدواج و همجنس گرایی) شناخته شده بود. با این حال، پس از انتخاب به عنوان پاپ، تاکید او بیشتر بر فضایل معنوی (مانند خیریه)، عدالت اجتماعی و چالش های اخلاقی ناشی از نابرابری اقتصادی متمرکز بود.
دلسوزی بهائیت برای جهان!
سرویس خبری تشکیلات بهائی 20 شهریور از برگزاری سلسله نشست هایی در دانشگاه دیوی آهیلیا، ایندور کشور هند با عنوان: « ساخت جهانی دلسوزتر: پیامدهایی برای خانواده، جامعه و بازار» خبر داد.
قرار است این نشست ها ابتدا به پیامدهای ساخت جهانی بهتر! بر خانواده و اجتماع پرداخته و سپس به تاثیرات آن بر بازار متمرکز شود.
ملاحظه: توجه به طرح ها و برنامه های اعلام شده بهائیت برای اجلاس سران 2024 سازمان ملل مانند قدم دوم طرح 2030 نشان می دهد که نشست های فوق گامی دیگر از تشکیلات بهائیت برای برنامه ریزی جهت پیشبرد اهداف در اجلاس فوق است.
تشکیلات بهائیت اعلام کرده است که برای تغییر در ساز و کار سازمان ملل، اجرای گام دوم سند 2030 و تاثیرات بیشتر جامعه جهانی بر مدیریت کشورها تاکنون 9 گام برداشته است.
هرچند ادعاهای بهائیت در این راستا مبالغه آمیز است اما نباید از نقشه هایی که این فرقه برای نفوذ هرچه بیشتر در سازمان ملل و تاثیرگزاری آن بر اجلاس سران 2024 سازمان ملل غافل بود.