انجمن حجتیه

انجمن حجتیه: از رؤیای شیخ محمود تا فتوای امام – بخش اول

فهرست مطالب

انجمن حجتیه، مقارن با کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، توسط شیخ محمود ذاکرزاده تولایی حلبی، با هدف دفاع علمی از اسلام و با انگیزه مبارزه با فرقه ضاله بهائیت، تأسیس شد. این انجمن از یک ساختار تشکیلاتی پیچیده سراسری و کمیته‌های: تدریس، تحقیق، نگارش، ارشاد، ارتباط با خارج و کنفرانس‌ها، برخوردار بوده است و با وجود انحلال رسمی آن کماکان زمزمه‌های از حضور در سایه آنان در عرصه فرهنگ و سیاست ایران به گوش می‌رسد.

پندار پدیا؛ در یک یادداشت که در دو قسمت تقدیم شما مخاطبین عزیز می‌گردد به بررسی پدیده انجمن حجتیه از تأسیس تا برخی از حواشی پیرامون آن پرداخته شده است. در ادامه قسمت اول این یادداشت را می‌خوانید.

 

رؤیای شیخ محمود

سال ۱۳۳۲ در میان کودتا و سرکوب معترضین به آن، شیخ «محمود ذاکرزاده تولایی» معروف به شیخ «محمود حلبی» این انجمن را تأسیس کرد. بنیان‌گذار انجمن حجتیه شیخ محمود ذاکرزاده تولایی، مشهور به شیخ محمود حلبی از خطبا و علمای مشهد بود. پس از دهه ۲۰ شمسی و هم‌زمان با رونق فعالیت فرقه بهائیت و فعالیت معتقدان آن در جامعه بسیاری از روحانیون و اقشار مذهبی در صدد مبارزه و مقابله با این فرقه برآمدند. حلبی پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و سرخوردگی‌اش از سیاست، در همان سال محفلی با عنوان انجمن ضد بهائیت تشکیل داد که بعد‌ها در سال ۱۳۳۶ نام انجمن حجتیه مهدویه به خود گرفت. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که انگیزه شیخ محمود حلبی از تأسیس این انجمن خوابی است که در آن حضرت حجت را دیده و امام زمان دستور تشکیل چنین انجمنی را به او داده است.

 

تفکرات محمود حلبی

محمود حلبی از وعاظ معروفی بود که در جریان جنبش ملی شدن صنعت نفت حامی سرسخت دکتر مصدق و نماینده مشهد در مجلس شورای ملی بود. بعد از کودتای ۲۸ مرداد دچار یاس و سرخوردگی شد و مبارزه را کنار گذاشت. نتیجه این سرخوردگی گرایش به این اندیشه بود که تا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیاید کار درست نمی‌شود.

وی همچنین پیرو مکتب تفکیک و شاگرد میرزا مهدی اصفهانی بود، به این معنی که با هرگونه مباحث برهانی، فلسفی و عرفانی مخالفت می‌کرد و با روش‌شناسی معینی به کشف معرفت دینی می‌پرداخت؛ لذا دیدگاهی بسیار منفی نسبت به فلاسفه داشته و با تندی از آنان یاد می‌کرد. آیت‌الله حسینعلی منتظری در خاطراتش می‌گوید: «یک زمانی در تهران به همراه مرحوم شهید مطهری رفته بودیم پای منبر آقای حاج شیخ محمود حلبی ایشان روی منبر به ملاصدرا توهین کرد و پس از منبر، ما با ایشان درگیر شدیم که این چه تعبیر‌هایی است که به کار می‌برید؟»

این نکته را هم باید اضافه کرد که ظاهرگرایی دینی این قشر و بسنده کردن به ظواهر نصوص و روایات، شکل خاصی از معرفت‌شناسی را برای این قشر به وجود آورده بود که هیچ چیزی را بدون استناد به ظواهر منقولات نمی‌پذیرفتند و بعد‌ها مصادیقی از همین مسئله ظاهرگرایی موجب اختلاف انجمن با مبارزات سیاسی و انقلابی شد.

 

مانیفست فکری و مبارزاتی انجمن حجتیه

انجمن با قائل بودن به اصل تقیه و واجب شمردن آن، تقیه را در زمانی که خشم و ضرر به جان و مال و آبروی مؤمن می‌رفت وارد می‌دانست و بسیاری از پرهیز‌ها و سکوت‌های خود را بر اساس این اصل توجیه می‌کرد. حال آنکه به باور روحانیت مبارز و نیروهای انقلابی تقیه در ایمان و جهاد وارد نبود و انجمنی‌ها عافیت‌طلبی را با نام تقیه سکه می‌زدند. هدف اصلی انجمن تقابل با بهائیت بود و اکثر فعالیت‌های آن معطوف به نقد اندیشه بهائیت بود. هرچند در اساسنامه انجمن حجتیه نامی از تقابل با بهائیت نیامده است.

در اساسنامه‌اش، بیان شده که این انجمن «صددرصد غیرانتفاعی» است. در بخش شرح موضوع و اهداف از تشکیل انجمن، «تبلیغ دین اسلام و مذهب جعفری و دفاع علمی از آن با رعایت مقتضیات زمان» است که از ۸ طریق بنا بود پیگیری شوند.

«تشکیل کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی و دینی در نقاط مختلف کشور با رعایت مقررات عمومی»، «چاپ و پخش جزوات و نشریه‌های علمی و دینی با رعایت قوانین مطبوعاتی کشور»، «تأسیس کلاس‌های تعلیم و تدریس اخلاقی و معارف اسلامی با رعایت مقررات عمومی»، «ایجاد کتابخانه و قرائت‌خانه و اماکن ورزشی با رعایت قوانین مربوطه»، «انجام امور خیریه عمومی و مساعدت فرهنگی موسسات اسلامی و اخذ تماس با مجامع مشابه بین‌المللی با نظر مقامات ذی‌صلاحیت»، «تدارک جلسات آموزشی به منظور تربیت افراد برای مناظرات و مباحثات علمی، ادبی و مذهبی در محافل اسلامی با رعایت مقررات»، «تأسیس هر نوع مؤسسه فرهنگی نظیر دبستان، دبیرستان، مدارس عالیه و پرورشگاه با رعایت قوانین» و «ایجاد هر نوع مراکز درمانی نظیر بیمارستان و درمانگاه با رعایت مقررات وزارت بهداری».

این انجمن در اساسنامه خود تأکید داشته که «موضوع و هدف انجمن، ثابت و تا زمان ظهور حضرت بقیه‌الله امام زمان «ارواحنافداه» لایتغیر خواهد بود؛ اما برنامه‌های آن با توجه به شرایط زمان و نیاز جامعه، می‌تواند براساس حفظ هدف ملی و رعایت مقررات این اساسنامه تغییر یا تعمیم شود.»

 

آیا انجمن سکولار بود؟

همان‌طور که پیش از این اشاره شد انجمن حجتیه به‌هیچ‌وجه اجازه ورود به فعالیت سیاسی و مبارزاتی را به اعضای خود نمی‌داد در همین راستا در تبصره ۲ از ماده دوم اساسنامه انجمن تصریح شده‌ است انجمن به‌هیچ‌وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هر نوع دخالتی را در زمینه‌های سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد به عهده نمی‌گیرد. نقطه اوج اختلاف انجمن حجتیه با جریان انقلاب مربوط به همین موضوع است. آن‌ها چنین می‌پنداشتند که در عصر غیبت وظیفه شیعیان سکوت و قعود است و قرار نیست دست به فعالیت‌های سیاسی بزنند و دنبال حکومت و حکمرانی باشند. آن‌ها با دستاویزی به برخی روایات هر نوع قیام را قبل از ظهور باطل می‌شمردند و نتیجتاً هیچ همراهی با نهضت مبارزه اسلامی نداشتند. این رویکرد انجمن حجتیه موجب شد که امام خمینی رحمةالله‌علیه نسبت به این طرز تفکر واکنش جدی نشان دهد.

امام خمینی رحمةالله‌علیه قبل از انقلاب با تیزبینی، نسبت به اقدامات انجمن انتقادات تندی کردند. ایشان به این نتیجه رسیده بود که برگزاری جلسات انجمن حجتیه و تأکید بر غیرسیاسی بودن اقدامات و عملکردهای آنان، در نهضت مردمی و آینده حکومت اسلامی و تحقق انقلاب خلل ایجاد می‌کند. به همین دلیل در پاسخ به نامه محمدعلی گرامی که از ایشان در خصوص فعالیت انجمن و شیخ محمود حلبی سؤالاتی مطرح کرده بود مرقوم داشتند: «راجع به شخصی که مرقوم شده بود، جلساتش ضررهایی دارد، از وقتی مطلع شدم تأیید از آن نکرده‌ام و ان‌شاءالله نمی‌کنم.»

شهید هاشمی‌نژاد هم در رابطه با انجمن حجتیه می‌گفت: «تعدادی از رهبران انجمن حجتیه چنان بهائیت را بزرگ می‌کردند که انگار در این مملکت خطر بهائیت است. در حالی که ما معتقد بودیم، خط انقلاب معتقد بود که بهائیت شاخه‌ای از شاخه‌های استعمار و معلول است و باید سراغ علت برویم.»

 

رهبران انجمن حجتیه: دو رهبری رسمی و…

این تشکیلات تا آذرماه ۱۳۹۹ یعنی زمان درگذشت «سید حسین سجادی» زعیم وقت انجمن، تنها دو رهبر به خود دیده بود. نخستین رهبر همان شیخ محمود حلبی که بنیان‌گذار انجمن هم بود و دومین رهبر هم سید حسین سجادی بود که از زمان درگذشت شیخ محمود حلبی، تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۹ که به خاک سپرده شد، زعامت این انجمن را بر عهده داشتند. اما پس از درگذشت سجادی، خبری مبنی بر اینکه چه کسی یا کسانی – در قالب شورا – رهبری این تشکیلات قدیمی را برعهده دارد، منتشر نشده است؛ حداقل در مورد انتخاب مسئول جدیدی برای انجمن حجتیه خبری در رسانه‌ها منتشر نشده است. اما با توجه به فعالیت زیرزمینی انجمن حجتیه احتمال اینکه یکی از نیروهای این انجمن ریاست آن را به دست گرفته تا بتواند جلوی فروپاشی ساختار زیرزمینی انجمن را بگیرد بسیار زیاد است.

 

رابطه انجمن با ساواک: اگه میتونی بیرونش کن!

به گفته اکبر پرورش، از اعضای جداشده انجمن حجتیه این تشکل از اعضای خود تعهدی مکتوب برای عدم فعالیت سیاسی می‌گرفت. حجت‌الاسلام اسماعیل فردوسی‌پور با بیان خاطره‌ای از روز قیام ۱۵ خرداد ۴۲ مخالفت دیرینه آقای حلبی را با نهضت امام این چنین بیان می‌کند: «خدمت ایشان ناهار خوردیم هر دفعه که صدای رگبار از میدان بلند می‌شد ایشان تکان می‌خورد و می‌گفت: هان! حالا بیرونش کن، حالا بیرونش کن. این هم حرف شد که حالا بیرون می‌کنم؟ من گفتم: چه قصه شده است؟ او پاسخ داد: مگر نمی‌دانی که آیت‌الله خمینی در سخنرانی‌هایش گفته است کاری نکن که مثل پدرت بگویم بیرونت کنند.»

بر اساس اسناد ساواک بعد از دستگیری امام در ماجرای فیضیه، شیخ محمود حلبی به جای اعتراض به حکومت مانند خیلی دیگر از روحانیون معروف ایران، در مسجد باب‌الحوایج واقع در میدان فوزیه به منبر رفت و دولت و مسئولین امنیتی مملکت را دعا کرد.

رهبران انجمن حجتیه به‌ویژه شیخ محمود حلبی ارتباطاتی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور ساواک داشتند. برخی این ارتباط را ناشی با هدف جلوگیری از تعطیلی انجمن و استمرار حرکت فرهنگی تحلیل کردند. شیخ محمود حلبی در نامه‌ای که ۶ فروردین ۵۴ خطاب به رئیس اداره اطلاعات کشور نوشته، از محدودیت‌ها در برابر فعالیت‌های اعضای انجمن در یزد گلایه کرد و سرهنگ جعفری رئیس اداره اطلاعات کشور در نامه‌ای به ریاست شهربانی خواستار پیگیری و برخورد صحیح با انجمن حجتیه می‌شود. نگاهی به ادبیات نامه حاکی از روابط حسنه میان انجمن حجتیه و ساواک است.

ترویج تفکر «شاه سایه خداست» یا «جواب خون مقتولین (شهدای انقلابی) را چه کسی می‌دهد» و از همه مهم‌تر شعار گمراه‌کننده «حکومت قبل از ظهور امام زمان باطل است» و هزاران ان‌قلت‌های دیگر، ابزاری بود که انجمن برای مقابله با انقلاب اسلامی به کار گرفت.

 

ادامه دارد…

 

منابع و مأخذ:

[1] https://fa.wikipedia.org/wiki/انجمن_حجتیه

[2] http://fna.ir/6opfy

[3] khabaronline.ir/xjxym

[4] https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1667

[5] https://www.didbaniran.ir/fa/tiny/news-81863

[6] https://irna.ir/xjrk6S

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *